Data gedreven werken

Data-gedreven werken


Business Intelligence : De weg naar een data-gedreven organisatie 

Veel van de succesvolste bedrijven in de wereld doen het: data-gedreven werken.  


Google, Amazon, Prorail, Bol.com, maar ook Formule 1 teams, topsporters… Er wordt geen beslissing genomen zonder dat er data bij komt kijken. Eén van de reden waarom deze organisaties zo succesvol geworden zijn, is dat zij volledig data-gedreven werken. Maar wat houdt dat dan precies in? En waarom kan het ook voor uw bedrijf van groot belang zijn?

Data-gedreven is het sturen op basis van data, in plaats van onderbuikgevoel. Dat wil zeker niet zeggen dat het gevoel volledig moet worden uitgeschakeld, want de data kan juist ook helpen om uw gevoel te bevestigen en waardevolle toevoegingen daaraan te geven. Daarmee kunt u niet alleen betere prestaties gaan behalen, maar ook beter en sneller gaan inspelen op kansen en bedreigingen in de markt. 

Het is zaak om de beschikbare data om te gaan zetten in informatie. Dat is vaak best een intensief proces, maar het hoeft gelukkig niet allemaal in één keer, het is vaak juist veel beter om het stap voor stap aan te pakken en verder uit te bouwen. 

Door data te gebruiken om meer inzichten te verkrijgen, kunt u betere beslissingen gaan maken, zowel op operationeel als op strategisch niveau. Uiteindelijk zal dit dan zeker tot betere bedrijfsresultaten gaan leiden. Een dashboard helpt daar enorm bij, omdat die je data op een overzichtelijke wijze presenteert. 

Plan van aanpak

Op weg naar een data-gedreven organisatie...

1. Bepaal de stip op de horizon

Wat betekent data-gedreven werken voor de organisatie en wat willen jullie ermee bereiken?  
Ga uit van uw eigen organisatie en niet van alleen de data die nu beschikbaar is.

2. Stel je KPI's vast

De Key Performance Indicators geven de voortgang van de doelen weer die het bedrijf wil gaan bereiken. Zo weet men precies waar de organisatie zich op moet gaan richten en welke data nodig is om dat te kunnen gaan meten. 

3. Verzamel de data

Als men weet wat men wil bereiken, weet men ook welke data daarvoor nodig is. Vervolgens kan men kijken wat al aanwezig is,  Er zullen er mogelijk nog wel wat ‘gaps’ zijn, waarvoor een oplossing gezocht moet gaan worden. 

4. Rapporteren

Uiteindelijk wil men de voortgang op weg naar de organisatiedoelen ook kunnen meten. Dit kan heel goed met een dashboard waarmee de data inzichtelijk in beeld wordt gebracht.

5. Continue verbeteren

Uiteindelijk is het dashboard heel praktisch, maar het is niet het doel an sich. Om ervoor te zorgen dat de organisatiedoelstelling gehaald worden, zal men voortdurend moeten blijven plannen, uitvoeren, meten en bijsturen. 

Hulp nodig?!

Komt u er niet aan uit? Of ontbreekt het u aan tijd of kennis? Neem dan gerust eens contact op.
Data-Dingen denkt graag met u mee in de te nemen stappen!
Ik wil graag hulp!

Meer weten over Business Intelligence?

Share by: